Friday, July 11, 2008

Salah Tadbir Lagi.

PM Tahi Minyakland salah tadbir lagi. Disangkanya beliau boleh melantik PM pengganti dan mengumumkan TPMnya sekarang akan dilantik sebagai PM pengganti dalam masa 24 bulan. Beliau tidak serik dengan peristiwa pelantikan 2 orang menteri besar di dua negeri dalam Tahi Minyakland dulu. Rupa-rupanya kuasa PM tidak boleh mengatasi kuasa Tuanku Raja Negara.
Justeru seorang ahli parti PM Tahi Minyakland menyifatkan langkah Perdana Menteri mengumumkan pelan peralihan kuasa pada pertengahan 2010 dan bertanding sebagai Presiden parti merupakan satu langkah yang silap. Katanya jawatan Presiden parti itu ditentukan oleh ahli dari peringkat akar umbi dan tidak wajar bagi PM untuk serahkan kuasa kepada sesiapa pun. Banyak pihak tidak menyedari bahawa Perdana Menteri perlu mendapatkan restu pelbagai pihak terutamanya dari Tuanku Raja Negara.
Sah demokrasi dalam parti PM sudah berkubur. Ketua-ketua ahli dipanggil ke pusat negara supaya mereka menyokong PM dan TPM. Maka bertebaranlah mereka pulang ke daerah masing-masing mempastikan semuanya mencalonkan PM dan TPM. Terlepaslah peluang yang lain-lain mencabar mereka.
Bagaimanapun rakyat tetap mual. Tak sabar-sabar menunggu PRU13 untuk mengajar mereka sekali lagi. Kali ini barang kali ini .............. tertulislah dalam sejarah Tahi Minyakland sebuah episod yang mereka gagal menjangka berlaku.
Atau mungkin, parti PM akan diharamkan sekali lagi jika ada ahli membawa kes sistem kuota dalam pencalonan ke mahkamah. Entah!

No comments: